Alle skal få sin bit av Preikestolen

Mitt Ryfylke 2017 1

Jørpeland sentrum skal være attraktivt for folk, -  alle typer folk! Der fastboende trives, vil også besøkende trives. Vi i Innovasjon Jørpeland AS har valgt Samlende, Spennende og Tydelig som verdier for å bygge opp om vår visjon.

Nå skal Ryfylke, Strand og Jørpeland ta hjem eierskapet til adgangen til Preikestolen, men hvordan skal vi få det til?

Ryfylke som region vil bestå, innenfor et sett av tuneller, bruer og ferjer. Uavhengig av hvordan kommunegrenser blir i fremtiden vil Jørpeland være den nærmeste byen til Preikestolen. Altså er det naturlig at dette opplest og vedtatte region-delsenteret i Ryfylke, tar den posisjonen byens innbyggere, reiseliv, næringsliv og kulturliv fortjener. Posisjoner kommer ikke rekende på ei fjøl, det er noe man kjemper for å beholde.

Hva er så gevinsten for aktørene i Ryfylke? Jo flere besøkende som oppholder seg og trives ved adgangen til Preikestolen, desto flere vil søke etter omkringliggende opplevelser før og etter besøket til verdens beste utsiktspunkt (Lonely Planet 2011). Flere vil legge igjen penger langs Nasjonal Turistveg. Mange vil dra til Landa i Forsand, flere vil padle kajakk langs Jørpelands viker. De som er interessert i økologisk mat og prisvinnende eplemost vil besøke show-rommet på Grønvik Gard i Hjelmeland og flere vil besøke det kritikerroste Allmannajuvet i Sauda. Mange flere vil teste den eksotiske opplevelsen det er å la seg drive med strømmen på laksesafari i Suldal.

«Dyrke styrke», var det klare budskapet reiselivssjefen på Geilo hadde til de som deltok på Ryfylkekonferansen 2017. Går det an å bli tydeligere? Ryfylkes styrker er mange, men den mest tydelige som må dyrkes for at mange andre attraksjoner skal få lyskasteren satt på seg, er Preikestolen. Lik det eller ikke!

Eierskapet om adgangen er det viktigste alle i Ryfylke kan, bør og må samle seg om. Ikke hvor kommunegrensene skal gå. Det blir vi ikke enige om uansett. Harald Heide Steen jr i ubåtkapteinens skikkelse fant ingen grenser under vann, ei heller er de å finne i det mangfoldet Ryfylke tilbyr.

Jeg jobbet en tid for flyselskapet Braathens. Når alle hotellkjedene i Stavanger jobbet samme om å få 10.000 flere kurs, konferanse- og kongressgjester til Stavanger-regionen, fordelte antall overnattingsgjester seg på alle typer overnattingstilbud. Alle fikk, og det samme prinsippet må vi bruke i Ryfylke.

Hansken til kampen om adgangen til Preikestolen må kastes og den som bør kaste (eie) hansken på vegne av Ryfylke er ordføreren i Strand. Det er minst en kamphane og ei kamphøne som må beseires, men alle i Ryfylke vil få store gevinster ved å heie ordføreren frem til seier.

Det som er så fint er at det ikke vil bli tapere heller! Skulle antall besøkende til Preikestolen øke fra dagens 300.000 til 600.000 om 10 år, vil det også være plenty til Stavanger og Sandnes. Altså, - alle skal få!

Et internasjonalt (omskrevet) varsko og sannhetsord på tampen, - if Ryfylke don`t gain the ownership, someone else will! ■